Iranian Journal of Cancer Care
نشریه مراقبت سرطان
IJCA
Medical Sciences
http://ijca.ir
1
admin
2676-4393
2676-4393
8
10.29252/ijca
14
8888
13
fa
jalali
1401
4
1
gregorian
2022
7
1
1
2
online
1
fulltext
fa
تاثیرآموزش مراقبت های تسکینی بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان
The effect of palliative-care education on quality of life of women with breast cancer
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
مقدمه: با توجه به شیوع بالای سرطان پستان در ایران و تاثیر آن بر کیفیت زندگی افراد مبتلا، مطالعه حاضر با هدف " تاثیرآموزش مراقبت های تسکینی بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان " انجام شد.<br>
روش: در این کارآزمایی بالینی 46 نفر از مبتلایان به سرطان پستان به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه کنترل مراقبت روتین و گروه مداخله علاوه بر این مراقبت ، آموزش 4 هفته ای طراحی شده را دریافت کردند. پرسشنامه کیفیت زندگی میسولا قبل ، بلافاصله بعد و یک ماه بعد از مداخله برای هر دو گروه تکمیل شد. آنالیز اطلاعات با استفاده از آزمون تی مستقل، کای دو، تی زوج با نرم افزار SPSS نسخه 23 صورت گرفت.<br>
یافته ها: میانگین نمرات کیفیت زندگی بیماران گروه مداخله قبل و بعد از مداخله دارای اختلاف معنادار آماری (003/0 = P) و در گروه کنترل این تفاوت معنادار نبوده است(67/0 = P). همچنین میانگین نمرات کیفیت زندگی بیماران دو گروه مداخله و کنترل بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود داشت (0001/0 >P).<br>
نتیجه گیری: آموزش مراقبت های تسکینی می تواندکیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان را بهبود بخشد، لذا تا ارائه سیستماتیک وجامع این مراقبت ها می توان با آموزش آنها با تاکید بر محوریت نقش بیمار، به بهبود کیفیت زندگی این افراد کمک کرد.<br>
<strong>Introduction</strong><strong>:</strong> To provide systematic and public palliative care in Iran, education this care for breast cancer patients can improve the quality of life of these patients,So the present study was conducted to determine “the effect of educating palliative cares on the quality of life in breast cancer patients<span dir="RTL">”.</span><br>
<strong>Method:</strong> In the present clinical trial 46 patients with breast cancer who referred to the oncology department of the Shahid Rajaei were selected and were allocated into two groups of control and intervention using simple randomization method. participants in the intervention group, received the 4-week designed intervention along with the routine cares. The Missoula quality of life index was completed by both groups before, right after and one month after the intervention<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Results:</strong> mean score of quality of life of the patients in the intervention group had a significant difference before and after the intervention (p = 0.003); and its had no significant difference in the control group before and after the intervention (p = 0.67). there was a significant difference between the mean scores of the quality of life of the patients in the intervention and the control groups before, right after and one month after the intervention (p < 0.0001)<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Conclusion:</strong> Comparing the mean scores of quality of life between the control and the intervention groups showed that educating palliative care could improve the quality of life in the patients. Therefore, paying attention to palliative care programs and educating them constantly and applicably in the nursing care programs is recommended<span dir="RTL">.</span><br>
کیفیت زندگی, مراقبت تسکینی, سرطان پستان, آموزش
Quality of Life, Palliative Care, Breast Cancer, Educating the Patient
31
38
http://ijca.ir/browse.php?a_code=A-10-132-1&slc_lang=fa&sid=1
habibolah
Hosseini
سید حبیب الله
حسینی
10031947532846001328
10031947532846001328
No
School of Nursing and Midwifery, Student Research Committee, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran.
دانشکده پرستاری و مامایی رفسنجان، مرکز تحقیقات سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
marzeyeh
loripoor
مرضیه
لری پور
marzeyehloripoor@yahoo.com
10031947532846001329
10031947532846001329
No
School of Nursing and Midwifery, Student Research Committee, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran.
دانشکده پرستاری و مامایی رفسنجان، مرکز تحقیقات سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
Fariba
roeintan
فریبا
رویین تن
10031947532846001330
10031947532846001330
Yes
School of Nursing and Midwifery, Student Research Committee, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran.
دانشکده پرستاری و مامایی رفسنجان، مرکز تحقیقات سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران