مقدمه: پیامد های سرطان علاوه بر بیمار بر ابعاد مختلف سلامت و زندگی خانواده بیمار نیز گسترده است و آنان نیازهای مراقبت حمایتیSupportive care needs(SCNs) مختلفی در ابعاد مذکور دارند. این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر یک برنامه آموزشی بر (SCNs) خانواده افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر، کارآزمایی بالینی تصادفی شده با گروه کنترل است. مشارکت کنندگان 62 نفر از مراقبت کنندگان خانوادگی بودند که به طور تصادفی به دو گروه مداخله(31 نفر) تحت برنامه آموزشی حضوری و گروه کنترل(31 نفر)، تحت آموزش معمول توسط مراکز درمانی تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده شامل دو پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و نیازهای مراقبت حمایتی همسران و مراقبت کنندگان بود. آنالیز اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد.
نتایج: تغییرات میانگین نمره کل نیازها(0٫003=p) و ابعاد مختلف آن بجز بعد کار و اجتماعی (P= 0.236)، در گروه مداخله کاهشی و معنادار است، اما این تغییرات درگروه کنترل معنی دار نبوده ونمرات نیازها نیز افزایش نیز یافته است . (P > 0.05). امیانگین نمره کل نیازها بعد از مداخله بین دو گروه با یکدیگر اختلاف معنادار آماری ندارد (P > 0.05) اما میانگین نمره نیازها در بعد اطلاعاتی بعد از مداخله در گروه کنترل بیشتر و اختلاف بین دو گروه معنادار است. (P=0.043).
نتیجهگیری: نتایج بهدست آمده در این مطالعه نشان میدهد که ارائه برنامه مراقبت آموزشی توسط پرستار به مراقبتکنندگان خانوادگی بیماران منجر به کاهش نیازها در این افراد شدهاست انجام مطالعات مشابه با مدت زمان بیشتر به منظور دستیابی به نتایج مطلوبتر پیشنهاد می گردد.
Hoseini Joveini M, Rezaie K, Janbabaei Molla G, Nejat N. Impact of an educational program on supportive care needs of family of patients with Colorectal Cancer: A Randomized Clinical Trial. IJCA 2023; 2 (1) :27-37 URL: http://ijca.ir/article-1-123-fa.html
حسینی جوینی مریم، رضایی کوروش، جانبابایی ملا قاسم، نجات نازی. تاثیر یک برنامه آموزشی بر نیازهای مراقبت حمایتی خانواده افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ: کارآزمایی بالینی تصادفی. نشریه مراقبت سرطان. 1402; 2 (1) :27-37