دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده: (4585 مشاهده)
مقدمه: سرطان یکی از بیماریهای مزمن و نادر در کودکان است که مسایل و آسیبهای روانشناختی همواره همراه آن است. اضطراب و ناامیدی شایع ترین اختلال عاطفی در بیماران سرطانی میباشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش خنده درمانی بر کاهش اضطراب و ناامیدی کودکان مبتلا به سرطان در شهر اردبیل انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی کودکان 8 تا 14 سال مبتلا به سرطان که در سال 1397-1398 به مرکز آموزشی-درمانی بیمارستان بوعلی مراجعه کرده بودند تشکیل دادند. 30 نفر از کودکان با روش نمونه گیری در دسترس از جامعه مذکور انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروههای آزمایشی (15نفر) و کنترل (15نفر) قرار داده شدند. کودکان گروه آزمایش 8 جلسه 45 دقیقهای خنده درمانی گروهی را دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل مقیاس اضطراب کودکان اسپنس(1997) و مقیاس ناامیدی کودکان کازدین (1979) بودند. دادهها به شیوه تحلیل کوواریانس تک متغیره در محیط نرمافزار SPSS-24 تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که پس از کنترل نمرات پیشآزمون، تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات پسآزمون دو گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای اضطراب و ناامیدی وجود دارد (01/0>P). نتیجهگیری: با توجه با یافتههای پژوهش میتوان گفت که استفاده از تمرینات یوگای خنده بر کاهش اضطراب و ناامیدی موثر است، در نتیجه این درمان می تواند به عنوان یک درمان مکمل در کنار درمانهای اصلی سرطان به کار رود.
sadeghi Z, mikaeili N, Atadokht A. The effectiveness of laugh therapy on anxiety and hopelessness children whit cancer.. IJCA 2023; 2 (2) :45-53 URL: http://ijca.ir/article-1-138-fa.html
صادقی زهرا، میکائیلی نیلوفر، عطادخت اکبر. اثر بخشی خنده درمانی بر اضطراب و ناامیدی کودکان مبتلا به سرطان. نشریه مراقبت سرطان. 1402; 2 (2) :45-53